Een vraag? Vind het antwoord hier!

Hét keurmerk voor zelfstandige vakmannen/vakvrouwen in de bouw, hout en techniek dat staat voor kwaliteit en garantie. Zelfstandige vakmannen/vakvrouwen kunnen zich ermee onderscheiden en klanten krijgen zekerheid. Stichting Keurmerk Kwaliteitsvakman heeft het Keurmerk opgezet in goed overleg met zelfstandigen uit de bouw, hout en techniek en hun klanten. Stichting Keurmerk Kwaliteitsvakman is volledig onafhankelijk.
Met het Keurmerk Kwaliteitsvakman onderscheidt u zich van de rest; u bent voor uw (potentiële) klanten duidelijk herkenbaar als dé vakman/vakvrouw die kwaliteit en garanties biedt. Zodra u het Keurmerk Kwaliteitsvakman heeft, bent u vindbaar voor klanten via www.kwaliteitsvakman.nl. U werkt volgens onze algemene voorwaarden. Deze zijn duidelijk en rechtsgeldig, dus dat geeft rust. Verder werkt u gewoon zoals u voorheen deed. Tevens krijgt u een uitgebreid pakket promotiemateriaal. Daarmee is voor iedereen duidelijk welke kwaliteit u biedt.
  • Het Keurmerk geeft vertrouwen: het maakt duidelijk dat u vakwerk levert, garanties biedt en klantvriendelijk werkt.
  • Via www.kwaliteitsvakman.nl bent u goed vindbaar voor klanten.
  • Kwaliteitsvakman.nl brengt u in contact met potentiële klanten. Wij bieden hulp om uw eigen webpagina in te vullen en bij het verkrijgen van klantbeoordelingen.
  • U werkt via onze duidelijke en rechtsgeldige algemene voorwaarden.
  • Er staat een onafhankelijke geschillencommissie voor u klaar indien nodig.
  • U krijgt uitgebreid promotiemateriaal om reclame voor uzelf te maken.
  • U ontvangt een handboek met o.a. een voorbeeldofferte en -factuur.
  • We geven u richtlijnen en tips voor klantgericht werken.
  • Met vragen of voor hulp kunt u altijd bij ons terecht.
  • Het Keurmerk garandeert uw klanten een servicegerichte vakman/vakvrouw die kwaliteit levert.
  • Uw klanten hebben de rust van duidelijke afspraken en overzichtelijke offertes.
  • Er wordt gewerkt volgens heldere, rechtsgeldige algemene voorwaarden.
  • Er staat een onafhankelijke geschillencommissie klaar indien nodig.
  • Uw klanten krijgen minimaal een jaar garantie op het uitgevoerde werk.
  • Bij een opdracht boven €10.000 wordt een gratis inspectie van het geleverde werk aangeboden.
  • Bij ziekte of faillissement van de ingeschakelde vakman/vakvrouw zorgt het Keurmerk voor een vervanger.

Dat is de onafhankelijke Stichting Keurmerk Kwaliteitsvakman. Deze stichting beheert het Keurmerk en regelt alles wat erbij komt kijken. Het bestuur bestaat uit zelfstandigen uit de branche en een bestuurslid van Zelfstandigen Bouw. Het Keurmerk is een initiatief van Zelfstandigen Bouw.

Zelfstandigen Bouw is al ruim 15 jaar dé belangenorganisatie voor zzp'ers in bouw, hout en techniek en heeft geen winstoogmerk. Zelfstandigen Bouw zet zich in voor een gezonde en sterke bouwsector, waarbij zowel vakman als consument baat hebben. Meer over Zelfstandigen Bouw leest u hier.

Aanmelden

Het Keurmerk Kwaliteitsvakman is exclusief voor leden van Zelfstandigen Bouw. Bent u al lid en werkt u als zelfstandige in de bouw, hout of techniek dan kunt u het Keurmerk aanvragen. Of u nu schilder bent, stukadoor, metselaar of iets anders in de sector. Om het Keurmerk ook echt te krijgen, moet u wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

Bent u nog geen lid van Zelfstandigen Bouw?

U bent al basislid voor slechts € 25 per jaar. Lees hier de voordelen van het lidmaatschap.

Er zijn drie voorwaarden om het Keurmerk te krijgen:

  1. U bent zelfstandig vakman/vakvrouw in de bouw, hout of techniek.
  2. U heeft minimaal 5 jaar werkervaring in uw vak als werknemer of zelfstandige, of u heeft een relevant vakdiploma en 2 jaar werkervaring.
  3. U heeft een Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven (AVB) en, bij constructief werk, een CAR-verzekering.

De tarieven van het Keurmerk Kwaliteitsvakman

Het Keurmerk Kwaliteitsvakman is exclusief voor leden van Zelfstandigen Bouw. U bent al basislid voor slechts € 25 per jaar. 

Voor het Keurmerk Kwaliteitsvakman betaalt u € 18 per maand of  € 185 per jaar. Inbegrepen is een eigen webpagina voor uw bedrijf op Kwaliteitsvakman.nl.

Personeel in dienst?

Heeft u personeel in dienst, dan gelden aangepaste tarieven:

Bedrijf met 1 of 2 personeelsleden

€ 350,-

Bedrijf met 3 tot en met 5 personeelsleden

€ 470,-

Bedrijf met 6 tot en met 8 personeelsleden

€ 600,-

Bedrijf met 8 of meer personeelsleden

Prijs in overleg

Daarnaast gelden enkele extra voorwaarden:

  • Bedrijven met personeel moeten een Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven (AVB) / CAR-verzekering hebben die geldt voor alle personeelsleden.
  • Alle personeelsleden moeten in het bezit zijn van een vakdiploma dan wel in opleiding zijn onder begeleiding van een leermeester of beschikken over minimaal 5 jaar relevante werkervaring.
  • Geschillen met werknemers zijn uitgesloten in de rechtsbijstand via Zelfstandigen Bouw.

Bedrijven met personeel krijgen een uitgebreider promotiepakket.

Dat gaat via deze website. Ga naar Aanmelden voor het keurmerk en vul uw gegevens in.

Werken met het keurmerk

Zodra u het Keurmerk Kwaliteitsvakman heeft, kunnen klanten u vinden via uw eigen webpagina over uw bedrijf op www.kwaliteitsvakman.nl. Tevens krijgt u een uitgebreid pakket promotiemateriaal waarmee u naar iedereen toe duidelijk kunt maken krijgt welke kwaliteit u biedt.

Als keurmerkhouder ook opdrachten ontvangen?

Ontvang ook de opdrachten die consumenten op Kwaliteitsvakman.nl plaatsen. Kies zelf welke opdrachten u interessant vindt en hoe ver u daarvoor wilt reizen. Opdrachten die aan uw wensen voldoen ontvangt u direct in uw mailbox. U betaalt voor deze service € 6,50 per maand of € 60 per jaar extra.

Een van de grote voordelen van het Keurmerk Kwaliteitsvakman is het uitgebreide pakket promotiemateriaal dat u krijgt. Daarmee is voor iedereen duidelijk welke kwaliteit u biedt. Dit promotiemateriaal bestaat uit:

  • vermelding op de kwaliteitsmarktplaats www.kwaliteitsvakman.nl;
  • het keurmerklogo voor uw briefpapier et cetera;
  • stickers met logo voor op uw bedrijfsauto;
  • brochure en flyers voor uw klanten;
  • blocnote voor meerwerk;
  • banners voor op uw website;
  • promotiepakket met onder andere een pen en een memoblokje;
  • advertentie om te plaatsen in lokale kranten en huis-aan-huisbladen;
  • een T-shirt.

Klanten kunnen uw werk beoordelen nadat u de opdracht heeft opgeleverd. Via Mijn Profiel kunt u uw klanten aanmelden voor een beoordeling. Uw klant krijgt vervolgens van ons per e-mail toegang tot een vragenlijst.

Klanten kunnen ook via uw eigen webpagina op Kwaliteitsvakman.nl een beoordeling achterlaten.

Hulp nodig? Bel of mail ons gerust: 0348 - 439 009 of info@keurmerkkwaliteitsvakman.nl.

Ja, dat kan. Als u niet meer voldoet aan de eisen of criteria die de Stichting Keurmerk Kwaliteitsvakman stelt. Bijvoorbeeld:

  • Als de Geschillencommissie u binnen één jaar bij twee of meer geschillen niet in het gelijk stelt. 
  • Als er in één jaar twee van de zes beoordelingen niet voldoende zijn, én u bij één geschil niet in het gelijk wordt gesteld.
  • Als een klacht over u wordt ingediend en er zijn over het laatste jaar geen klantbeoordelingen.
  • Als u niet aan uw betalingsverplichtingen voldoet.
Klachten of problemen probeert u eerst zelf op te lossen met uw klant. Komt u er samen niet uit of is uw klant nog steeds niet tevreden? Dan kunnen beide partijen zich wenden tot de onafhankelijke Geschillencommissie. In eerste instantie wordt getracht de binnengekomen klacht door middel van bemiddeling op te lossen. Wanneer dit niet lukt, zal de klacht in behandeling worden genomen door de Geschillencommissie. Voor de behandeling van een geschil is de klant een vergoeding verschuldigd, € 25 voor bemiddeling en € 75 voor het indienen van een klacht bij de Geschillencommissie. Voor de keurmerkhouder is dit gratis. Echter, wanneer de keurmerkhouder in het ongelijk wordt gesteld door de Geschillencommissie geldt een verschuldigd bedrag volgens het Reglement Klachtenregeling Keurmerk. U vindt het klachtenformulier hier.
De Geschillencommissie helpt bij problemen of bij een verschil van mening tussen u en de klant. In de commissie zit een onafhankelijk jurist, een deskundig vakman en een onafhankelijk technisch deskundige. Zij proberen het probleem op een goede manier op te lossen. Hier vindt u het complete Reglement Klachtenregeling Keurmerk en het klachtenformulier.